Wednesday, March 2, 2011

Fakulti Minda II | 2011 (Bahagian II)

Fakulti Minda II | Bahagian II
Feb 2011
Entry kali ni nak share beberapa shot yg aku buat dgn Filter ND8 dan teknik slow shutter.  Maklumlah baru nak belajar.  Nak kata cantik tu tak lah, tapi paling kurang, cantiklah pada pandangan mata aku. 

Exif data? Ermmm...aku sarankan korang guna slow shutter speed iaitu 20 sec dan keatas.  Apeture tu korang gunalah f15 dan keatas.  Utk shot kat bawah ni kebanyakan aku guna Apeture f22 kecuali foto No2 & 3.  ISO pulak korang gunalah yg paling minimum contohnya ISO100.  Kecuali for No2 dan No3 dari atas kebawah, yg lain aku guna ISO100. 

Foto kat bawah| Jambatan Pulau Pinang | f18 | exposure 25sec | WB: Auto
  















Foto kat bawah | Refraction of light atau dlm Bahasa Melayunya Serakan cahaya. Salah satu tabiat cahaya dan boleh digunakan utk memanipulasi foto anda.  Apabila berasimilasi dgn DOF (Depth of Field), maka terbentuklah Bokeh diwaktu malam...haha..aku pun tak berapa pandai sangat, tapi itu lah yg aku belajar dlm fizik (Gelombang & Cahaya).
Foto ni aku capture kat Padang Kota, Pulau Pinang.

















Foto kat bawah | Refraction & Reflection | Serakan & Pantulan (kalau bahasa fiziknya).  Dua sifat penting cahaya & gelombang yg juga sbg pembinaan asas kpd bidang fotografi.
Foto ni aku capture kat Jambatan Pulau Pinang.

















Tasik di tepi laut | Teluk Bayu kat Teluk Kumbar, Pulau Pinang.  Ini antara tempat2 favourite dikalangan photog kat Pulau Pinang.  Betul ke? Aku tak tau pun! Tapi itulah yg diberitahu kat aku dan sekarang tempat ni pun jadi tempat favourite aku pulak.


Jambatan Pulau Pinang | Kat sebelah Pulau.  Shot ni aku amik masa waktu pagi. Dalam lingkungan pukul 8 mcm tu.  Guna Filter ND8, slow shutter, f22, ISO100.  Korang try lah.








Teluk Bayu, Pulau Pinang.  Hampir Sunset.  Guna ND8 Filter.  ISO100, shutter speed 15 sec, WB: Auto



Teluk Bayu, Pulau Pinang






















Pandangan dari Pantai Bersih Pulau Pinang.  Antara favourite shot aku yg aku "frame" kan.  Mcm biasa, aku guna slow shutter & ND8 filter. 

No comments:

Post a Comment