Wednesday, July 20, 2011

Apa Saja Yang Aku Rasakan Menarik

Apa saja yang aku rasa menarik...
Dimana2 saja dan pada bila2 masa... maupun dirancang atau tanpa dirancang.

Nak cerita sikit tentang tajuk ni.  Bagi aku, fotografi adalah salah satu kaedah untuk menilai sejauh mana persamaan dan perbezaan persepsi kita dengan org lain tentang satu perkara.  Apa saja yg kita lihat, tidak semesti org lain melihatnya dan apa saja yg org lain lihat, belum tentu kita melihatnya.

Secara teoritikal, fotografi itu seni tapi praktikalnya ianya adalah sains.  Kedua2 sains & seni didalam fotografi tidak boleh dipisahkan.  Sama ada secara sedar atau tidak, kita mempelajari kedua-duanya dalam satu modul yg sama.  Sains dalam fotografi adalah tunjang manakala seninya adala falsafah.  Praktikalnya begitu objektif walhal falsafah fotografi itu sendiri yg akan menjadikanya penuh subjektif dan penuh gaya variasi.

Aku suka mengaitkan fotografi dengan kata2 ini: " Fotografi itu adalah berkenaan dengan persepsi dan cara kita serta org lain melihat dan menilai sesuatu. Jika sama kita raikan, meskipun berbeza kita harus hormati."

Sedikit coretan penuh semberono dari aku. Tunjuk ajar atas salah dan silap amat diperlukan dan pasti akan dihargai.

___________________________________________________________________________________ 


Pic 1-3: Baru selesai acara "Team Building Philips Lumileds Lighting".
Tarikh: 19 July 2011
Tugas aku.. shoot..shoot..shoot..
Ditambah tokok dgn beberapa manipulasi yg ringkas. 
Guna lightroom & CS5.  Editing yang tak seberapa, saja nak bermain dgn software.
Old timer diluar sana sudah pasti tahu disebalik pembikinan foto2 dibawah.





No comments:

Post a Comment